Blog (Nie)uczciwa konkurencja

Zapytanie o zgodę na marketing bezpośredni – część trzecia

Czy telemarketing jest legalny? Czy można dzwonić do potencjalnych klientów z ofertą bez ich zgody? Na blogu już dwukrotnie zajmowałem się tym tematem.

Pisałem już, że jeden z sądów uznał, że samo wykonanie telefonu z pytaniem o to, czy klient wyraża zgodę na przedstawienie oferty nie jest jeszcze marketingiem bezpośrednim i nie wymaga zgody.

Pisałem też, że Prezes Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów stanął na zupełnie przeciwnym stanowisku. W dwóch decyzjach przyjął, że art. 172 Prawa telekomunikacyjnego stoi takiemu działaniu na przeszkodzie.

Zgoda na marketing bezpośredni potrzebna czy nie?

Niedawno pojawiła się kolejna decyzja Prezesa UOKiK, w której podtrzymał on kategoryczne stanowisko przedstawione w dwóch poprzednich decyzjach.

W decyzji nr DOZiK 3/2019 Prezes UOKiK uznał, że marketing bezpośredni obejmuje nie tylko działania sprzedażowe. Marketingiem takim są również działania mające charakter informacyjny, jeśli ich końcowym efektem jest zainteresowanie adresata ofertą przedsiębiorcy.

Do takich działań Prezes UOKiK zaliczył m.in. kontakt w celu uzyskania zgody na marketing bezpośredni, w tym na zaprezentowanie oferty. W konsekwencji samo wykonanie połączenia w celu uzyskania zgody na marketing bezpośredni zostało uznane za niedopuszczalne. Takie zapytanie samo w sobie jest już marketingiem bezpośrednim, na który zgodę abonent musi wcześniej wyrazić zgodę.

Niestety z tego, co wiem, wynika, że od żadnej z tych decyzji nie zostało złożone odwołanie. Tym samym póki co sądy nie będą miały okazji wypowiedzieć się co do prawidłowości stanowiska Prezesa UOKiK.

Przeczytaj też na moim drugim blogu artykuł o nowym postępowaniu w sprawach gospodarczych.

Jeśli potrzebujesz pomocy prawnej w tym temacie, zapraszam Cię do kontaktu:

tel. +48 505 975 749

e-mail: info@kancelariamojecki.pl

A jeśli spotkałeś się z opisywanym problemem i chcesz podzielić się swoimi doświadczeniami, to pozostaw komentarz pod tym artykułem.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *