Zakup bazy mailingowej – czym to się je
Zakup bazy mailingowej – maile dotyczące tego tematu przychodzą do mnie regularnie. Do Ciebie pewnie też. Skusiłeś się kiedyś? A może sam właśnie szukasz możliwości kupienia bazy danych?
Przeczytaj więc, o kilku najważniejszych rzeczach, które trzeba sprawdzić przy kupnie bazy mailingowej.
Zakup bazy mailingowej – historia z życia wzięta
Najpierw jednak pewna historii. To w zasadzie kompilacja różnych przypadków, z jakimi się spotkałem. Lekko ubarwionych.
Mój klient chce kupić bazę adresów mailowych. Znalazł taką, która go interesuje. I pyta mnie, czy może bezpiecznie taką bazę później wykorzystać. Pierwsze moje pytanie: czy osoby, których maile są w tej bazie, wyraziły odpowiednie zgody, np. zgody na mailing, na przekazanie danych itp. Klient nie wiedział, więc zapytał sprzedającego. A ten dał odpowiedź: oczywiście, że zgody są. Kropka.
Pytamy dalej: jakie konkretnie zgody.
Odpowiedź: No, zgody marketingowe.
My chcemy się z nimi zapoznać. No i je dostaliśmy. Oczywiście żadna nie obejmowała zgody na przekazanie danych. Oczywiście żadna nie była prawidłowo skonstruowana.
Ale najlepsze jest to, że przy zbieraniu danych tenże sprzedający zapewniał, że dane nie zostaną nikomu przekazane.
Może napiszę to jeszcze raz: sprzedający dane osobowe zapewniał osoby, których dane sprzedaje, że dane nie będą dalej przekazywane.
O czym trzeba pamiętać kupując bazę danych osobowych?
Po pierwsze, przekazanie danych osobowych przez sprzedającego i zbieranie danych osobowych przez kupującego, to ich przetwarzanie.
A jak przetwarzanie, to… RODO.
A jak RODO, to podstawa prawna przetwarzania. Dane mogą być przetwarzane, gdy jest to zgodne z prawem. A jest zgodne z prawem, gdy istnieje podstawa prawna przetwarzania. Te podstawy określa art. 6 RODO.
Czyli sprzedający przetwarza dane poprzez ich przekazanie. Do weryfikacji, czy ma podstawę prawną.
Kupujący przetwarza dane poprzez ich zbieranie. I później w inny sposób. Do weryfikacji, czy ma podstawę prawną.
Po drugie, dalej RODO. Obowiązek informacyjny. Jeśli już kupisz bazę, to musisz wykonać obowiązek informacyjny. Przede wszystkim poinformować, kim jesteś i w jakim celu będziesz przetwarzał dane osobowe.
Po trzecie, czy osoby z bazy wyraziły odpowiednie zgody. Po co kupować bazę, skoro nie będziesz mógł z niej korzystać?
Pamiętaj, że wysyłanie maili marketingowych z reguły będzie wymagało zgody adresata. To jest akurat kwestia odrębna od RODO. Na pewno kojarzysz takie pojęcia, jak „niezamówiona informacja handlowa”. Właśnie o tym mówię.
Ale też może się okazać, że sama sprzedaż danych wymaga zgody. I to już jest RODO. Przed chwilą mówiłem o podstawie prawnej przetwarzania. Taka podstawą jest często uzasadniony interes administratora danych. Ale w przypadku sprzedaży danych może okazać się, że taką podstawą może być tylko zgoda.
Podsumowanie
Zawsze musisz więc sprawdzić, czy i jaka zgoda jest potrzebna. A później sprawdzić, czy te zgody są.
Te trzy rzeczy:
- podstawa prawna przekazania i zbierania danych
- obowiązek informacyjny
- zgody
to trzy podstawowe rzeczy, które musisz ogarnąć kupując bazę mailingową.