Wzorowa współpraca z sieciami handlowymi?
W zeszłym tygodniu na portalspozywczy.pl przeczytałem artykuł o tym, jak to jedna z sieci handlowych (konkretnie Biedronka) rozesłała do niektórych dostawców listy z prośbą o podpisanie deklaracji o wzorowej współpracy. Oczywiście wszyscy ci dostawcy deklarację taką podpisali.
Zajmując się od wielu lat obsługą prawną dostawców do sieci handlowych, wielokrotnie spotykałem się z różnymi „lojalkami” podpisywanymi przez dostawców w toku współpracy. W różnych sieciach dokumenty takie miały różny charakter. W jednych dostawca „dobrowolnie” deklarował, że nie ma żadnych roszczeń wobec sieci handlowej. W innych – potwierdzał wykonanie „usług”. W jeszcze innych – wprost w umowie „deklarował”, że działania sieci handlowej nie noszą znamion czynu nieuczciwej konkurencji, a pobierane przez sieć „opłaty półkowe nie są opłatami półkowymi”. Spotykałem się też z sytuacjami, że sieć handlowa jako dowód w sprawie sądowej przedkładała np. e-maila od dostawcy, w którym ten pozytywnie wyrażał się o tejże sieci.
Nie wiem, jaki cel miały pisma przygotowane przez Biedronkę, ale znamienna jest wypowiedź jednego z dostawców, który stwierdził, że co prawda, Biedronka tylko grzecznie prosiła, ale on sam odniósł wrażenie, że jeśli nie podpisze dokumentu, to będzie miał kłopoty. I to jest odpowiedź na często zadawane na salach sądowych pytanie: „dlaczego Pan podpisał taki dokument?”. Niby nic nie zostało wprost powiedziane, a jednak wszyscy wiedzieli, o co chodzi.
Dariusz Mojecki
Radca prawny
Kraków
Obsługa prawna współpracy z sieciami handlowymi