Blog "Prawnik dla agencji reklamowej"

Umowa marketingowa: 10 kluczowych zapisów chroniących Twoją agencję

W dynamicznym świecie marketingu, solidna umowa marketingowa z klientem to fundament bezpiecznej i efektywnej współpracy.

Oto kluczowe elementy, które powinny znaleźć się w każdej umowie, aby chronić interesy Twojej agencji.

umowa marketingowa

Precyzyjne określenie zakresu prac

Szczegółowo opisz, jakie działania zostaną podjęte, aby uniknąć nieporozumień i dodatkowych, nieplanowanych zadań. Ustal, co dokładnie i w jakiej formie klient otrzyma jako rezultat usług.

Harmonogram i terminy realizacji

Ustal konkretne czasy realizacji poszczególnych etapów projektu.

Nie zawsze wskazanie konkretnych dat jest dobrym pomysłem. Wystarczy jedno niedotrzymanie terminu (nawet z winy klienta!) i sypie się cały harmonogram. Lepiej więc zapisywać ilość dni/tygodni/miesięcy liczonych od zamknięcia poprzedniego etapu.

Wynagrodzenie i warunki płatności

Określ precyzyjnie wysokość wynagrodzenia, terminy płatności oraz ewentualne dodatkowe koszty, aby uniknąć sporów finansowych.

Zgłaszanie poprawek

Zapisz, ile rund poprawek jest wliczonych w cenę oraz jak będzie przebiegać proces akceptacji poszczególnych etapów projektu.

Ustal z klientem, jaki ma czas na zgłoszenie poprawek, Jaki masz czas na ich realizację.

I najważniejsze: ustal, jaki wpływ ma zgłoszenie poprawek na termin realizacji całego projektu.

Umowa marketingowa a prawa autorskie

Ustal, do których materiałów przeniesiesz prawa autorskie lub udzielisz licencji. Pamiętaj, że z reguły nie możesz przenieść praw autorskich do wszystkiego! Jeśli korzystasz z baz zdjęć/muzyki, jeśli do kreacji wykorzystujesz AI, to na pewno nie przysługują Ci prawa autorskie do całości. I nie możesz ich dalej przenieść.

Na pewno nie chcesz też na klienta przenieść praw autorskich do wszystkich szablonów, wzorów, oprogramowania, z których korzystasz w różnych projektach. Chyba że chcesz je bezpowrotnie stracić.

I zapisz, że klient agencji otrzymuje prawa autorskie dopiero wtedy, gdy zapłaci!

Obowiązki klienta w umowie marketingowej

Wskaż, jakie materiały i informacje klient ma dostarczyć oraz w jakich terminach, aby zapewnić płynność realizacji projektu.

Uzależnij prowadzenie kolejnych etapów projektu od otrzymania materiałów i informacji od klienta.

Kary umowne i odpowiedzialność

Uważaj, jeśli klient będzie chciał wpisać do  umowy odpowiedzialność agencji za opóźnienie. Może Ci się wydawać, że „opóźnienie” i „zwłoka” to to samo. A jednak dla prawnika różnica jest kolosalna. „Opóźnienie” może być niezawinione przez agencję. A chyba nie chcesz odpowiadać za coś, czego nie zawaliłeś. Dopilnuj więc, aby w umowie była odpowiedzialność za zwłokę, czyli za zawinione przez agencję opóźnienie.

Ochrona pomysłów i projektów

W trakcie współpracy klient Twojej agencji dostanie wiele pomysłów, które ostatecznie nie zostaną wcielone w życie. Dostanie też projekty, które nie zostaną wykorzystane lub będą znacznie zmodyfikowane. Zapisz w umowie, że klient będzie miał możliwość wykorzystania jedynie ostatecznych wersji!

Protokół odbioru

To nie jest zbędny papierek, jeśli chcesz w przyszłości uniknąć zarzutów, że coś jednak nie zostało wykonane. Zapisz, że klient nie może odmówić podpisania protokołu, jeśli prace były wykonane zgodnie z umowa.

Umowa marketingowa: możliwość rozwiązania

Określ warunki i procedurę rozwiązania umowy przez każdą ze stron, aby w razie potrzeby zakończenie współpracy przebiegło bez komplikacji.

Stwórz exit plan i określ w nim, co dzieje się z projektem i wynagrodzeniem w razie rozwiązania umowy.

Umowa marketingowa: uwagi końcowe

Pamiętaj, że każda umowa marketingowa powinna być dostosowana do specyfiki projektu i indywidualnych ustaleń z klientem. Dbałość o te kluczowe zapisy pomoże w budowaniu trwałych i bezpiecznych relacji biznesowych.

Czy Twoje umowy zawierają wszystkie te elementy? Podziel się swoimi doświadczeniami w komentarzach!

Poznaj też 3 najważniejsze błędy w umowach marketingowych.

Potrzebujesz pomocy z umową marketingową? Skontaktuj się ze mną:

✉ napisz: dariusz.mojecki@kancelariamojecki.pl

☎ zadzwoń: +48 505 975 749

Niezobowiązująco.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *