Umowa marketingowa: 10 kluczowych zapisów chroniących Twoją agencję
W dynamicznym świecie marketingu, solidna umowa marketingowa z klientem to fundament bezpiecznej i efektywnej współpracy.
Oto kluczowe elementy, które powinny znaleźć się w każdej umowie, aby chronić interesy Twojej agencji.

Precyzyjne określenie zakresu prac
Szczegółowo opisz, jakie działania zostaną podjęte, aby uniknąć nieporozumień i dodatkowych, nieplanowanych zadań. Ustal, co dokładnie i w jakiej formie klient otrzyma jako rezultat usług.
Harmonogram i terminy realizacji
Ustal konkretne czasy realizacji poszczególnych etapów projektu.
Nie zawsze wskazanie konkretnych dat jest dobrym pomysłem. Wystarczy jedno niedotrzymanie terminu (nawet z winy klienta!) i sypie się cały harmonogram. Lepiej więc zapisywać ilość dni/tygodni/miesięcy liczonych od zamknięcia poprzedniego etapu.
Wynagrodzenie i warunki płatności
Określ precyzyjnie wysokość wynagrodzenia, terminy płatności oraz ewentualne dodatkowe koszty, aby uniknąć sporów finansowych.
Zgłaszanie poprawek
Zapisz, ile rund poprawek jest wliczonych w cenę oraz jak będzie przebiegać proces akceptacji poszczególnych etapów projektu.
Ustal z klientem, jaki ma czas na zgłoszenie poprawek, Jaki masz czas na ich realizację.
I najważniejsze: ustal, jaki wpływ ma zgłoszenie poprawek na termin realizacji całego projektu.
Umowa marketingowa a prawa autorskie
Ustal, do których materiałów przeniesiesz prawa autorskie lub udzielisz licencji. Pamiętaj, że z reguły nie możesz przenieść praw autorskich do wszystkiego! Jeśli korzystasz z baz zdjęć/muzyki, jeśli do kreacji wykorzystujesz AI, to na pewno nie przysługują Ci prawa autorskie do całości. I nie możesz ich dalej przenieść.
Na pewno nie chcesz też na klienta przenieść praw autorskich do wszystkich szablonów, wzorów, oprogramowania, z których korzystasz w różnych projektach. Chyba że chcesz je bezpowrotnie stracić.
I zapisz, że klient agencji otrzymuje prawa autorskie dopiero wtedy, gdy zapłaci!
Obowiązki klienta w umowie marketingowej
Wskaż, jakie materiały i informacje klient ma dostarczyć oraz w jakich terminach, aby zapewnić płynność realizacji projektu.
Uzależnij prowadzenie kolejnych etapów projektu od otrzymania materiałów i informacji od klienta.
Kary umowne i odpowiedzialność
Uważaj, jeśli klient będzie chciał wpisać do umowy odpowiedzialność agencji za opóźnienie. Może Ci się wydawać, że „opóźnienie” i „zwłoka” to to samo. A jednak dla prawnika różnica jest kolosalna. „Opóźnienie” może być niezawinione przez agencję. A chyba nie chcesz odpowiadać za coś, czego nie zawaliłeś. Dopilnuj więc, aby w umowie była odpowiedzialność za zwłokę, czyli za zawinione przez agencję opóźnienie.
Ochrona pomysłów i projektów
W trakcie współpracy klient Twojej agencji dostanie wiele pomysłów, które ostatecznie nie zostaną wcielone w życie. Dostanie też projekty, które nie zostaną wykorzystane lub będą znacznie zmodyfikowane. Zapisz w umowie, że klient będzie miał możliwość wykorzystania jedynie ostatecznych wersji!
Protokół odbioru
To nie jest zbędny papierek, jeśli chcesz w przyszłości uniknąć zarzutów, że coś jednak nie zostało wykonane. Zapisz, że klient nie może odmówić podpisania protokołu, jeśli prace były wykonane zgodnie z umowa.
Umowa marketingowa: możliwość rozwiązania
Określ warunki i procedurę rozwiązania umowy przez każdą ze stron, aby w razie potrzeby zakończenie współpracy przebiegło bez komplikacji.
Stwórz exit plan i określ w nim, co dzieje się z projektem i wynagrodzeniem w razie rozwiązania umowy.
Umowa marketingowa: uwagi końcowe
Pamiętaj, że każda umowa marketingowa powinna być dostosowana do specyfiki projektu i indywidualnych ustaleń z klientem. Dbałość o te kluczowe zapisy pomoże w budowaniu trwałych i bezpiecznych relacji biznesowych.
Czy Twoje umowy zawierają wszystkie te elementy? Podziel się swoimi doświadczeniami w komentarzach!
Poznaj też 3 najważniejsze błędy w umowach marketingowych.
Potrzebujesz pomocy z umową marketingową? Skontaktuj się ze mną:
✉ napisz: dariusz.mojecki@kancelariamojecki.pl
☎ zadzwoń: +48 505 975 749
Niezobowiązująco.