Blog "Prawnik dla agencji reklamowej"

Prawa autorskie do zdjęć stockowych

Czy Twoja agencja marketingowa korzysta ze zdjęć stockowych? Sampli? Czcionek? Na pewno tak. I jednocześnie zawiera umowy, w których przenosi prawa autorskie na klienta? Jeśli tak, to mam dla Ciebie złą wiadomość. Prawa autorskie do zdjęć stockowych mogą Ci nie przysługiwać.

prawa autorskie do zdjęć stockowych

Prawa autorskie do zdjęć stockowych – czy można je przenieść na klienta?

Można przenieść tylko te prawa, które się posiada. Czyli jeśli agencja chce przenieść prawa autorskie na klienta, to najpierw sama musi je nabyć. Musi je nabyć od pracowników, podwykonawców, często również od właścicieli agencji.

I dopiero gdy już sama je ma, to może je przenieść dalej na klienta. A przecież doskonale znamy te umowy zawierające rozbudowane akapity o tym, że prawa przechodzą na klienta do wszystkiego i w najszerszym zakresie.

Jeśli korzystasz ze zdjęć stockowych itp., to prawie na pewno praw autorskich Twoja agencja nie nabyła. A skoro ich nie nabyła, to nie może ich przenieść na klienta. To samo dotyczy zewnętrznych czcionek czy sampli.

Co najwyżej mogła zostać nabyta licencja. Ale to już od warunków licencji zależy, do czego możesz wykorzystać materiały. I czy ewentualnie możesz udzielić swojemu klientowi sublicencji.

Jak rozwiązać problem?

Co w takiej sytuacji robić?

Po pierwsze, przed zawarciem umowy z klientem, ustal, czy będziesz korzystał z takich materiałów.

Po drugie, jeśli tak, to ustal, czy i w jakim zakresie nabywasz licencję. To pozwoli Ci ustalić, czy możesz klientowi udzielić sublicencji.

Po trzecie, ustal, czy warunki licencji umożliwiają Ci wykorzystanie tych materiałów w pracy dla klienta.

Po czwarte, uwzględnij te wszystkie ustalenia w umowie z klientem. I taka umowa nie może już zawierać postanowienia, że prawa autorskie przechodzą do wszystkiego.

Może to być postanowienie, że prawa przechodzą do wyszczególnionych w umowie elementów. I to jest rozwiązanie dla Ciebie bezpieczniejsze. Ewentualnie że prawa przechodzą do wszystkiego, ale w określonymi wyjątkami. I wśród tych wyjątków wymienimy np. zdjęcia stockowe, czcionki itp.

Jeśli więc prawa autorskie do zdjęć stockowych agencji nie przysługują, to musisz działać przed zawarciem umowy z klientem.

Jeśli interesuje Cię ten temat, to przeczytaj też o nabyciu praw autorskich w kontekście content marketingu.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *