Blog "Prawnik dla agencji reklamowej"

Kryptoreklama to nieuczciwa konkurencja!

Reklama ukryta czy też kryptoreklama to temat, który mógł zyskać na popularności dzięki rekomendacjom UOKiK dotyczącym oznaczania postów przez influencerów.

I może jeszcze zyskać na popularności, bo ponoć UOKiK ma się zainteresować również oznaczaniem treści reklamowych w mediach internetowych. Na pewno kojarzycie oznaczenia typu „materiał partnera”.

Kryptoreklama to nieuczciwa konkurencja

„Materiał partnera” to kryptoreklama?

Przyznam szczerze, że oznaczenie rozbawiło mnie już sporo czasu temu, gdy zobaczyłem je na jednym z mainstremowych portali. Jako prawnik zajmujący się m.in. prawem reklamy, doskonale wiedziałem, że kryje się za tym ordynarny artykuł sponsorowany, który z obiektywizmem nie ma nic wspólnego.

Tylko że dopiero teraz ktoś się za to bierze. Czy na poważnie? Zobaczymy. Póki co mamy rekomendacje dotyczące oznaczania postów przez influencerów w mediach społecznościowych. Ciekawe jak będzie wyglądało to dalej. Toczy się kilka postępowań wobec influencerów w sprawie oznaczania treści. Zobaczymy, czy doczekamy się jakichś kar. I zobaczymy, czy zostaną wszczęte kolejne postępowania.

Tyle że przepisy regulujące kryptoreklamę są dość stare. I chyba nie przez wszystkich stosowane. A przepisy są niestety porozrzucane po różnych aktach prawnych.

I to właśnie te przepisy stanowią główną podstawę walki o oznaczanie postów przez influencerów. Działania podejmowane przez UOKiK nie wprowadzają zatem jakiejś nowej rzeczywistości. To po prostu próba egzekwowania przepisów, które już dawno obowiązują.

A takie przepis kryją się m.in. w ustawie o zwalczaniu nieuczciwej konkurencji.

Kryptoreklama a nieuczciwa konkurencja

Ta ustawa reguluje relacje między przedsiębiorcami.

Czynem nieuczciwej konkurencji jest działanie sprzeczne z prawem lub dobrymi obyczajami, jeżeli zagraża lub narusza interes innego przedsiębiorcy lub klienta.

Tu z reguły sprawcą czynu będzie reklamujący się przedsiębiorca, a poszkodowanym – jego konkurent.

Ale jest jeden ważny wyjątek: Czynu nieuczciwej konkurencji w zakresie reklamy dopuszcza się również agencja reklamowa albo inny przedsiębiorca, który reklamę opracował.

A czynem nieuczciwej konkurencji w zakresie reklamy jest w szczególności wypowiedź, która, zachęcając do nabywania towarów lub usług, sprawia wrażenie neutralnej informacji.

Mamy więc wprost definicję reklamy ukrytej. I dwa elementy reklamy: wypowiedź i zachętę do nabywania towarów lub usług.

I dochodzi jeszcze element trzeci, czyli sprawianie wrażenia neutralnej informacji.

Kluczowy jest przy tym sposób postrzegania przekazu przez przeciętnego odbiorcę.

Jeżeli przeciętny odbiorca jest w stanie zakwalifikować dana wypowiedź jako reklamę, jako wypowiedź mającą charakter reklamowy, to nie mamy do czynienia z reklamą ukrytą.

Reklama ukryta – przykłady

Kiedy mamy do czynienia z kryptoreklamą?

  1. Oczywistym przykładem są posty influencerów w mediach społecznościowych bez oznaczenia współpracy, za które influencer otrzymuje korzyści,
  2. Drugi przykład, to artykuły sponsorowane oznaczane nie jako artykuł sponsorowany, ale np. jako materiał partnera
  3. Kolejny do lokowanie produktu

To są chyba najbardziej widoczne przykłady reklamy ukrytej.

Samo lokowanie produktu zostało wprost uregulowane w ustawie o radiofonii i telewizji. I o tym będę mówił kiedy indziej.

Ale przecież z lokowaniem produktu możemy mieć do czynienia również w książkach czy w prasie. I w takim wypadku w pierwszej kolejności będziemy badać czy takie lokowanie produktu ma cechy reklamy ukrytej z ustawy o zwalczaniu nieuczciwej konkurencji. I najczęściej w żaden sposób nie oznaczone lokowanie produktu będzie zakazaną kryptoreklamą.

Podsumowanie

Czyli podsumowując:

  1. kryptoreklama może stanowić czyn nieuczciwej konkurencji,
  2. za ten czyn nieuczciwej konkurencji może odpowiadać sam reklamodawca,
  3. ale może też odpowiadać agencja reklamowa lub inny przedsiębiorca, który reklamę opracował,
  4. z roszczeniami związanymi z tym czynem nieuczciwej konkurencji mogą wystąpić przede wszystkim przedsiębiorcy, których interesy są zagrożone czy naruszone przez kryptoreklamę, czyli najczęściej konkurenci reklamującego się przedsiębiorcy.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *