Blog "Prawnik dla agencji reklamowej"

Jak założyć agencję marketingową: umowy dla agencji

Pomyślisz sobie, że to artykuł o kwestiach oczywistych. Przecież wiadomo, jakich umów potrzebuje agencja marketingowa. Oczywistości oczywistościami, ale w praktyce często to właśnie ta sfera jest w agencjach zaniedbywana. Bo przecież ważniejsze jest pozyskiwanie klientów i dowożenie wyników. Codzienna orka.

Ale problem w umowami niestety kiedyś wypłynie. Na przykład, gdy okaże się, że agencja nie ma praw autorskich do publikowanych treści. Albo gdy klient oczekuje wypełnienia standardów RODO, a agencja nie ma nawet umów powierzenia przetwarzania danych. Albo gdy odchodzi kluczowy pracownik z częścią zespołu, a nie ma nawet umowy o zachowaniu poufności, nie mówiąc już o zakazie konkurencji.

Zdaniem prawnika bez dobrych umów ani rusz. Ale to zdanie prawnika, który zarabia na pisaniu umów. Pozwól jednak, że tę oczywistość też pominę.

Jakich umów według mnie potrzebuje agencja marketingowa.

Umowa o świadczenie usług marketingowych

W pierwszym wpisie na tym blogu pisałem  już o tym, dlaczego warto podpisać dobrą umowę o świadczenie usług marketingowych. To jedna z podstawowych umów w działalności każdej agencji marketingowej.

Czy można pracować bez umowy? Można. Do pierwszego fakapu. Albo pierwszego sporu z klientem o wysokość wynagrodzenia.

Jakie są korzyści z przygotowania przez agencję dobrej umowy? Cztery najważniejsze:

  1. profesjonalizm i wiarygodność,
  2. uniknięcie nieporozumień,
  3. zabezpieczenie interesów,
  4. wypełnienie wymogów prawnych.

Umowa z pracownikiem / współpracownikiem

Umowa tak samo ważna. Negocjujesz z klientami umowy o świadczenie usług marketingowych? Więc pewnie wiesz, jak twardo klienci potrafią stawiać niektóre kwestie. Szczególnie te dotyczące odpowiedzialności agencji.

„Agencja odpowiada za działania i zaniechania swoich podwykonawców, jak za własne działania i zaniechania”.

Pewnie w niejednej umowie przeczytałeś taki zapis dodany przez klienta.

Dlaczego więc tak lekko podchodzisz do umów z ludźmi, którzy faktycznie będą dla ciebie tę pracę wykonywali? Pracowników, zleceniobiorców, podwykonawców.

Umowa przeniesienia praw autorskich

W wielu przypadkach umowa przeniesienia praw autorskich będzie częścią powyższych umów. Zasługuje jednak na osobne miejsce na mojej liście. Dlaczego? Bo niedociągnięcia dotyczące nabycia praw autorskich mogą wyrządzić poważne szkody.

Wyobraź sobie następująca sytuację. Masz współpracownika na umowie zlecenie. Tworzy treści, które twoja agencja sprzedaje klientom. Ale nie masz z nim żadnej umowy dotyczącej praw autorskich. I kiedyś tenże pracownik odchodzi. W niezbyt dobrej atmosferze, bo np. pokłóciliście się o kasę. W ramach podtrzymania relacji z twoją agencją były już pracownik żąda usunięcia wszystkich stworzonych przez niego treści ze wszystkich kanałów komunikacji. Co robisz, wiedząc, że nie podpisałeś z nim umowy? Umowy, w której przeniósłby na twoją agencję praw autorskich?

Ale o prawach autorskich powinieneś też pomyśleć, jeśli wykorzystujesz np. zdjęcia stockowe. Do nich nie nabędziesz praw autorskich. Ale musisz sprawdzić, czy pozyskasz licencję umożliwiającą wykorzystanie zdjęcia w projekcie dla klienta.

Umowa powierzenia przetwarzania danych osobowych

Najbardziej niedoceniana umowa na tej liście. No bo po co komu RODO? A przecież „moja agencja nie przetwarza danych osobowych”. Czyżby?

Muszę cię zmartwić. Agencja marketingowa często przetwarza dane osobowe, choćby adresatów komunikacji prowadzonej dla klienta. I jeśli nie jest administratorem danych, to często będzie tzw. „podmiotem przetwarzającym”.

A do legalnego przetwarzania danych osobowych jako „podmiot przetwarzający” potrzebna jest umowa powierzenia.

Ale idąc dalej. Część czynności wykonują dla ciebie podwykonawcy? Może i oni przetwarzają dane osobowe? Jeśli tak, to również w relacji agencja – podwykonawca może być niezbędna umowa powierzenia przetwarzania.

Umowy dla agencji marketingowych

To jest podstawa podstaw dla agencji marketingowej:

  1. umowa z klientem
  2. umowa z pracownikiem / współpracownikiem
  3. umowa przeniesienia praw autorskich
  4. umowa powierzenia przetwarzania danych osobowych.

Na koniec tradycyjna *REKLAMA* mojej Kancelarii.

Jeśli potrzebujesz pomocy w przygotowaniu porządnych umów, możesz odezwać się do mnie.

Umowami w branży kreatywnej zajmuję się na co dzień.

? +48 505 975 749

✉ dariusz.mojecki@kancelariamojecki.pl

Rozmowa jest niezobowiązująca.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *