Jak w umowie zabezpieczyć zapłatę wynagrodzenia agencji marketingowej?
Wykonałeś pracę, a klient ociąga się z płatnością. Jeśli pracujesz w branży kreatywnej, na pewno spotkałeś się z taką sytuacją.
Kontaktujesz się, pytasz. A klient zwodzi cię, wymyśla kolejne wymówki. „Już puszczam przelew” – z tym stwierdzeniem też na pewno się spotkałeś. Ale przelew jednak nie przychodził.
To są problemy, które pojawiają się po zakończeniu projektu. Ale może warto o nich pomyśleć już przy podpisywaniu z klientem umowy na samym początku współpracy? I już wtedy znaleźć rozwiązanie?
W umowie marketingowej można zawrzeć postanowienia, które zmotywują klienta do terminowej płatności.
Jakie to postanowienia?
Kara umowna w umowie marketingowej
Zacznę jednak od tego, czego agencja nie może zrobić. Agencja nie może zastrzec kary umownej na wypadek braku zapłaty.
W polskim prawie kara umowna może zabezpieczać jedynie tzw. „świadczenia niepieniężne”. A zapłata wynagrodzenia jest „świadczeniem pieniężnym”. I już z tego powodu nie może jej zabezpieczyć kara umowną.
Ale można zastosować mechanizm podobny,
Odsetki wyższe od ustawowych
W przypadku opóźnienia w zapłacie agencji przysługują odsetki ustawowe za opóźnienie w transakcjach handlowych. Ich wysokość jest regulowana przepisami. I jeśli w umowie nic innego nie będzie, to właśnie w takiej wysokości odsetki będą przysługiwały.
Ale agencja marketingowa może zastrzec w umowie odsetki wyższe. Pomiędzy odsetkami ustawowymi a również regulowanymi przez przepisy odsetkami maksymalnymi jest jeszcze spora przestrzeń. I można ją wykorzystać w umowie.
Zastrzeżenie wyższych odsetek to rozwiązanie proste, ale może zmotywować klienta agencji do terminowej zapłaty. Ale możemy go też zmotywować trochę mocniej.
Zastrzeżenie przejścia praw autorskich do czasu zapłaty
W umowach marketingowych klienci często oczekują przeniesienia na nich praw autorskich do rezultatów pracy agencji. I to jest zrozumiałe. Jeśli przedmiotem umowy jest stworzenie materiałów, które będą później wykorzystywane w marketingu klienta, to klient musi mieć prawną możliwość na ich wykorzystanie. A taka możliwość daje mu nabycie praw autorskich lub pozyskanie licencji.
Dobrym zabezpieczeniem może być zatem, ze prawa autorskie przechodzą na klienta dopiero wraz z zapłatą całości wynagrodzenia. Albo że z tą samą chwilą udzielana jest licencja.
W takiej sytuacji klient dopóki nie zapłaci, nie będzie miał prawnej możliwości, aby korzystać z rezultatów pracy agencji.
Płatności częściowe
Projekty realizowane przez agencje marketingowe często trwają przez dłuższy czas. Warto więc pomyśleć o płatnościach częściowych. Klient płaci za kolejne okresy rozliczeniowe albo za kolejne etapy.
Płatności częściowe mogą zabezpieczyć nie tylko płynność finansową agencji przy dużych projektach, ale też zmotywować klienta do terminowej zapłaty. Szczególnie jeśli agencja w umowie będzie miała prawo wstrzymać dalsze usługi do czasu zapłaty zaległego wynagrodzenia.
Analogiczną rolę mogą również pełnić zaliczki na poczet wynagrodzenia.
Dobra umowa o świadczenie usług marketingowych
Zabezpieczenia zabezpieczeniami. Ale żeby skutecznie walczyć o wynagrodzenie, najpierw trzeba je dobrze zapisać w umowie. Jaka wysokość wynagrodzenia, kiedy płatna, za co dokładnie.
Na początku współpracy wszystko wydaje się jasne. Ale wielokrotnie widziałem sytuacje, gdy przychodził jednak konflikt miedzy agencją a klientem i każda ze stron inaczej rozumiała (lub chciała rozumieć) zapisy.
Więc na etapie negocjacji umowy dobrze poświęcić chwilę, aby jasno i precyzyjnie zapisać warunki płatności.
Chcesz wiedzieć więcej, co powinna zawierać dobra umowa marketingowa? Przeczytaj artykuł na ten temat.
Sprawdzenie kontrahenta
I na koniec rzecz, od której jednak trzeba zacząć współpracę z klientem. Sprawdzenie kontrahenta. Absolutnym minimum jest sprawdzenie w KRS (spółki itp.), CEIDG (osoby fizyczne, w tym wspólnicy spółek cywilnych), Krajowym Rejestrze Zadłużonych, repozytorium dokumentów finansowych.
Być może już wtedy zapali się lampka ostrzegawcza. A Ty nie podpiszesz umowy z niewypłacalnym klientem.
Chcesz skonsultować umowę lub potrzebujesz więcej informacji❓ Zadzwoń lub napisz. Niezobowiązująco.
✉ dariusz.mojecki@kancelariamojecki.pl
? +48 505 975 749