Blog "Prawnik dla agencji reklamowej"

Influencer marketing a prawo – oznaczanie postów to niejedyny problem

Na pewno słyszałeś o prowadzonym przez Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów postepowaniu dotyczącym influencerów. Na pewno słyszałeś tez o Przewodniku po influencer marketingu przygotowanym przez Grupę Roboczą Influencer Marketing IAB Polska. Jakieś kary, jakieś wytyczne. Ale o co w ogóle tan cały hałas? O co prawnikom chodzi? Gdzie jest problem?

Do opinii publicznej przedostało się chyba tylko oznaczanie postów. Bo to jest pytanie, które najczęściej pojawia się w mojej Kancelarii w kontekście influencer marketingu. Ale oznaczanie postów to tylko część problemu. Ważna, ale nadal tylko część.

dlaczego prawnicy boją się influencerów? influencer marketing a prawo - oznaczanie postów to niejedyny problem

Raport Parlamentu Europejskiego

W lutym tego roku światło ujrzał raport dotyczący influencer marketingu, który powstał na zlecenie Parlamentu Europejskiego. Oprócz próby zdefiniowania samego zjawiska autorzy raportu pokusili się również o sprecyzowanie kluczowych problemów, jakie wiążą się z influencer marketingiem.

Nie będę tu oczywiście streszczał raportu. Wart jest przeczytania w całości. Ale chciałbym ten raport wykorzystać do wyjaśnienia, gdzie prawnicy widzą główne problemy z influencer marketingiem.

Jakie to problemy?

Influencer marketing: problem prawne

Problem 1:

Brak przejrzystości, w szczególności brak informacji o marketingowym charakterze postów i brak ujawniania powiązań z markami.

A jeśli już jest jakieś oznaczenie, to nie jest do końca jasne.

Z drugiej bowiem strony, od strony konsumenta, mamy brak dostatecznej uwagi. I posty, które mają marketingowy charakter, nie są odbierane jako marketingowe.

Z tym się wiąże Problem 2:

Brak jasnego oddzielenia pomiędzy kontentem a treściami marketingowymi. Posty marketingowe są odczytywane jako osobista rekomendacja influencera.

Problem 3:

Informacje wprowadzające w błąd: influencerzy mogą rozpowszechniać informacje o produktach, informacje błędne, niejednoznaczne, niedokładne itp.

Problem 4:

Kierowanie komunikacji do wrażliwych grup konsumentów, wykorzystywanie ich braku doświadczenia lub łatwowierności.

Dotyczy to w szczególności nastolatków czy nawet dzieci, ale też ludzi o niskich dochodach.

Problem 5:

Marketing produktów takich jak alkohol, papierosy, hazard. Albo piramidy finansowe, za co UOKiK niedawno ukarał kilkoro influencerów.

Problem 6:

Fajkowe konta, fałszywe wiadomości.

Podsumowanie

Trochę tego jest. Influencer marketing to nie tylko problem oznaczania postów. Prędzej czy później przynajmniej niektóre z tych kwestii zostaną bardziej szczegółowo uregulowane prawnie.

Póki co pozostaje nam stosowanie ogólnych przepisów dotyczących marketingu. Ale w Parlamencie Europejskim prace trwają np. nad nowym unijnym rozporządzeniem – aktem o usługach cyfrowych, który będzie regulował np. przejrzystość reklam internetowych.

Interesują Cię prawne problemy influencer marketingu? Przeczytaj moje artykuły na drugim blogu: o odpowiedzialności influencera za reklamę i za naruszenie dóbr osobistych.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *