Czy bloger jest przedsiębiorcą?
Czy wiesz, że zarabianie na reklamach na blogu może być działalnością gospodarczą? A przynajmniej tak uznał Naczelny Sąd Administracyjny (NSA) w jednym z niedawnych wyroków. A zatem czy bloger jest przedsiębiorcą?
Blog blogowi nierówny
Przedmiotem sprawy było prowadzenie bloga lifestylowego. Na tymże blogu miały znaleźć się m.in. reklamy oraz artykuły sponsorowane. Czyli standardowy aspirujący blog.
Dostęp do treści na blogu miał być nieodpłatny. Ale oczywiście bloger miał uzyskiwać korzyści z płatnych reklam i artykułów sponsorowanych.
Na pewno więc rozstrzygnięcie NSA nie dotyczy każdego bloga. W tej akurat sprawie kluczem były korzyści uzyskiwane od reklamodawców.
Czy bloger jest przedsiębiorcą?
Według NSA sądu taka działalność niewątpliwie spełnia przesłanki „działalności gospodarczej”.
Nie ma znaczenia to, że sam dostęp do bloga jest nieodpłatny. Wystarczy, że przychody mają pochodzić z zamieszczania reklam, udziału w kampaniach reklamowych, pozyskiwania reklamodawców i udziału w programach partnerskich.
Sąd uznał, że jest to typowy sposób działalności dla mediów internetowych.
Działalność gospodarcza
Pamiętaj, że działalnością gospodarczą będzie działalność, która jest łącznie:
1. działalnością zarobkową
2. działalnością zorganizowaną
3. wykonywana w sposób ciągły
4. wykonywana we własnym imieniu.
Szerzej pisałem o tym wcześniej na blogu (Nie)uczciwa konkurencja.
Więc jeśli znasz blogera zarabiającego na reklamach, który zastanawia się, czy bloger jest przedsiębiorcą, to podeślij mu mój artykuł.
Z poprzednich artykułów możesz dowiedzieć się tez sporo o odpowiedzialności influencera za rozpowszechnianie nieprawdziwych informacji oraz za naruszenie dóbr osobistych.